Hoe scan ik mijn holistische balans ?

Volgens de Holistische visie op de mens is alles met elkaar verbonden. Lichaam en geest vormen een eenheid. In het kort samengevat maakt alles deel deel uit van een groter geheel. Benader je een vraagstuk op die holistische manier, dan kijk je dus naar veel verschillende aspecten van het vraagstuk. Zo mogen bijvoorbeeld bewuste en onbewuste processen maar ook grote en hele kleine thema’s er allemaal evengoed zijn.
Het 4-lichamen model is een mooie tool om een vraagstuk holistisch te onderzoeken.

De vier belangrijkste onderzoeksrichtingen bij dit model zijn:  fysiek – metaal- emotioneel- spiritueel. Met een simpele scan is het mogelijk om te onderzoeken hoe de onderlinge verhoudingen zijn. Want té emotioneel kan bijvoorbeeld veel mentale kracht verdringen of pijn in je rug heeft vaak ook gevolgen voor hoe het mentaal of juist spiritueel gaat etc.

Hier ligt het idee aan ten grondslag dat er meer gezond en gelukkig welzijn is als alle vier de lichamen met elkaar in balans zijn, dus ongeveer een kwart van het geheel uitmaken. Als dit niet het geval is dan is dat een aandachtsgebied.

Wat inzichtgevend kan zijn voor jezelf is om naast of voorafgaande aan de sessies bewust te kijken naar die onderlingen balans of disbalans in jouw leven. Verdeel daarvoor eens heel onoverdacht 100 punten over de vier gebieden. Waar gaat meer en waar gaat minder aandacht naar uit? Wat valt je op…?

Het 4-lichamen model verder uitwerken

De volgende vragen kunnen eventueel helpen bij het verder uitwerken van een 4-lichamen-model.
Je kan dit zo uitgebreid of snel doen als je zelf wilt. Soms is het fijn om dingen die je opvallen op te schrijven. Vul dan een papier in vieren en vul in. Deel het overzicht met iemand, met mij of helemaal met niemand… Kijk maar wat bij jou past, alles is oké. Tip, probeer alleen te observeren en er niet direct wat van te vinden.

Wat speelt er fysiek dat de aandacht vraagt?
Vraag jezelf af, welke plek of plekken in mijn lijf voel ik beter of minder goed of welke delen zijn kouder of juist warmer dan de rest. Waar voel ik pijn of waar ervaar ik spanning, tintelingen of druk. Waar zit mijn adem, hoog of laag of in het midden? Beweeg ik veel of weinig, dans ik graag, praat ik met of zonder gebaren. Ja kan bij dit punt ook je relatie met voeding en slaap/rust bekijken.
Spiritueel, ervaar ik genoeg verdieping in mijn leven, kom ik dicht genoeg bij mezelf en bij mijn dromen. Hoe veel ruimte is er om stil te staan bij zingeving en wat dat betekend voor mij?
Mentaal hoe is mijn concentratie, zit ik veel of weinig in mijn hoofd (piekeren). Doe ik veel/weinig werkzaamheden achter de computer en of lees ik vaak of eigenlijk nooit. Maar ook praat ik graag of ben ik liever stil.
Emotioneel, ga na of je last van up’s en down’s hebt en hoe vaak je dat ervaart. Uit jij jezelf graag. Uit je gemakkelijk emoties of laat je liever geen tranen of boosheid zien. Vraag jezelf af “voel ik op dit moment veel of juist weinig?” Of “als ik niet wil voelen wat doe ik dan?”
Scan de lijst met gevoelens hieronder, welke herken je en welke juist niet. Wat zijn er veel nuances en wat zijn het er veel hé? Onderzoek daarnaast de verschillende primaire emoties ( De 4-B’s) bij jezelf. Is er ruimte voor deze emoties door de dag heen? Ga eens na hoe deze de afgelopen week of maand een rol gespeeld hebben in jouw leven ?

Emoties en gevoelens, het verschil daartussen.

Emoties kan je zien als een zichtbare instinctieve reacties op iets in de buitenwereld en gevoelens zijn meer een innerlijke beleving. De belangrijkste basis emoties ook wel de 4B’s (mét veel verschillende nuances daarvan) zijn:

– blij

– bedroefd

– bang

– boos

Ik voeg zelf graag de emotie schaamte aan deze lijst toe. Dit is een hele belangrijke maar soms verstopte emoties die niet direct valt onder de categorieën van de 4B’s.

Hieronder vind je een lijst met emoties en gevoelens als behoeften vervuld zijn en daaronder de lijst als deze wel vervuld zijn. Kijk maar eens welke jij herkent en welke je veel tegenkomt in het dagelijks leven.

Ik ben benieuwd hoe je deze informatie hebt ervaren en of je er wat aan hebt.
Mis je nog dingen of wil je wat delen naar aanleiding van deze blog, laat het mij vooral weten.

Renee Bonger
www.praktijkhuiswaarts.nl

Contact houden?

 
Meld je hier aan voor mijn e-mails.
Ontvang inspirerende, steunende en leuke praktijkhuiswaarts gerelateerde berichten.
Maximaals 6 keer per jaar, geen spam!

We houden contact, tot snel!

Chat openen